viernes, 7 de abril de 2023

Tsunamis a Eivissa i Formentera?

TSUNAMIS A EIVISSA I FORMENTERA?


Durant s'última sortida amb els companys de s'AUOMEivissa per Formentera, mentre caminàvem per sa Punta Pedrera no vaig poder evitar fer-me una pregunta: d'on venen aquestes roques tan grosses, amuntonades una damunt s'altre? Qui els ha portat fins aquí? Ses ones? No, perquè no tenen tanta força. Què va passar?

Tinc una teoria especial. Tal vegada vaig equivocat, però ... I si estic en el camí correcte?

 


Recordau que són els tsunamis? Solament sa força d'un tsunami ho podia haver fet. Jo crec que encara podem veure els efectes de la seua força per alguns trams de costa d'Eivissa i de Formentera

Sóm un imprudent. Ho reconec. Però un dia vaig anar a Es Pou des Lleó fins a sa torre de Campanitx i vaig agafar camí avall, fins a ses roques.
Deia imprudent perquè hi vaig anar tot sol. No és recomanable. Realment, aquest tros de costa és de molt difícil accés. És molt complicat moure's per ses roques.

Mirau quin paisatge vaig trobar-me.


 

 

Pareix que fa dos segles i mig, un tsunami de quasi dotze metres d'altura va arrancar blocs de pedres de fins a trenta-dues tones.

En 1756, a Algèria, hi va tenir lloc un intens moviment sísmic. Ses ones provocades impactaren amb força a ses costes d'Eivissa i Formentera.

Hi han poques dades d'aquest fet. A aquells anys, els llocs afectats estaven poc hàbitats.

Si un dia anau per ses Formigues, a sa Cala de Sant Vicent, us trobareu aquest paisatge ple de pedres i roques molt grosses, a molta distància de sa costa.


 

Estam a Eivissa i Formentera lliures de sofrir nous tsunamis? Clarament, no. De fet, el 22 de maig de 2003 ses nostres illes sofriren ses conseqüències d'un nou moviment sísmic. Es lleu tremolor va ser provocat per una sacsejada que va tenir lloc enfront de ses costes d'Algèria

Principalment a Sant Antoni, Santa Eulària i Formentera, centenars de veïns abandonen ses seues cases per temor a possibles conseqüències. Va haver-hi inundacions, barques destrossades i pèrdues milionàries en tota sa costa.

Ho dic molt sovint: em sap greu. No cuidem es nostre entorn. Avui moltes roques i grans pedres mogudes per ses ones del tsunami han servit per a sa construcció, per fer carreteres o per decorar jardins particulars.

I ningú diu res. 

Realment importa a algú? A mi, sí.



No hay comentarios:

Publicar un comentario