sábado, 6 de mayo de 2023

Mai queixar-se. Mai donar explicacions.

Eivissa, 6 de maig de 2023

NEVER COMPLAIN. NEVER EXPLAIN.
(Mai queixar-se. Mai donar explicacions.)

S'altre dia xerrava amb el meu fill. Com ja deveu saber, a Anglaterra aquests dies van un poc enfeinats amb la coronació del nou rei.

Vaig llegir que el lema de sa reina Isabel II d'Inglaterra era: Never complain. Never explain.

 


Sense voler ser pretensiós, mirau per on, aquest lema jo també el vaig aplicant des de fa alguns anys.

Des de fa anys assisteix regularment a sessions de psicooncologia. Allà pel 2014 vaig patir una malaltia i vaig necessitar s'ajuda d'una professional per recuperar-me. Anar al psicòleg de ves en quant és una cosa molt recomanable. És com tenir un entrenador personal de la ment: em diu el que faig malament i el que faig correctament, però sobretot em diu en què he de millorar i em dona eines per fer-ho.

Realment, sa meua metgessa és més sincera que sa família o els amics. De jo, ells sempre veuen sa part bona però no sa dolenta. Ella sempre em fa veure ses coses des d'un punt de vista diferent i m'aporta solucions diferents pels meus problemes.

El primer dia de visita em va sorprendre amb una recomanació: No havia de queixar-me més. Havia d'acceptar sa meua malaltia i tirar endavant. També en digué: Recorda, no t'has de justificar davant ningú. Vi sa teua vida.

Ho vaig entendre aviat.

Des de llavors, no perd el temps en queixes o excuses. Per jo, fou un repte: tots ens queixam més del que pensam i posam excuses que ningú ens ha demanat.

S'objectiu? S'havia acabat anar de víctima.

Fa pocs mesos, vaig intentar seguir amb ses excuses davant el meu cardiòleg. M'havien diagnosticat un problema de cor i tractava d'explicar-li una sèrie de circumstàncies que m'havien portat fins a aquesta situació. Sa reacció del metge fou ràpida i contundent: No em compti històries! Ses proves i analítiques actuals ho diuen ben clar. Vostè, té un problema de cor i hem de posar-hi remei immediatament. No vull escoltar més excuses. Anem a veure com arreglam sa seua malaltia!

És fàcil donar ses culpes a altres persones, coses o circumstàncies. I també tenim una tendència a explicar-nos. Volem explicar ses nostres circumstàncies, els motius pels quals vam fer o no aquella cosa.

S'ha d'acabar queixar-se, criticar o posar excuses. No és fàcil. Jo, molt sovint, m'equivoc. Moltes vegades, però ho intent.

He après a eliminar ses coses dolentes de sa meua vida. M'he donat que em queda molt de camí per recórrer i que he de ser un poc més valent cada dia. He de fer el que crec que he de fer sense donar explicacions i he d'acceptar ses conseqüències.

Molt sovint, em costa quedar-me callat i vaig deixant anar ses coses que em passen pel cap. He d'alleugerar sa motxilla que tots portam a s'esquena. No vull donar explicacions, són una pèrdua de temps. Els que sempre pensen malament de jo no canviaran i és una pena: cada dia trobam menys gent que vulgui escolar sa veritat o gent disposada acceptar que ses persones podem equivocar-nos i canviar.

He canviat de filosofia de vida. Ara som d'aquells que diuen "just do it". Fer-ho!

Així és la vida. Queixar-se no serveix per res bo. Donar explicacions, menys.

O m'equivoc?

1 comentario:

  1. Pepe,es una de les reflexions més interesants que has fet,crec.Ha de ser molt dur acceptar-ho i portar-ho a terme quan estàs tocant una malaltia.Però no es molt trist deixar de compartir i poder escoltar unes paraules amigues?

    ResponderEliminar