sábado, 30 de abril de 2022

Astènia primaveral.

Eivissa, 30 d'abril 2022.

ASTÈNIA PRIMAVERAL.

 


Quasi totes ses setmanes m'agrada anar els matins a caminar pels estanys de sa Platja d'en Bossa. M'agrada descobrir ses imatges que els estanys em regalaran cada matí. Alguns dies són de color blau fosc, altres dies són grisos. Els dies de calma, la mar és d'un blau clar, està plana com una bassa d'oli i els flamencs sembla que caminin damunt d'ella. Allí sempre pens que som afortunat de poder disfrutar d'aquesta naturalesa.

El meu camí habitual sempre és el mateix: els estanys, La Xanga, camí fins a Sant Francesc i tornar. Però darrerament no puc fer un camí tan llarg. Estic molt cansat. Primer avís.

S'altre dia ens ajuntarem un grup d'amics i amigues a dinar. Feia molts de mesos que no ho havíem pogut fer. Vam passar unes hores menjant, bevent i xerran.  Xerrarem de tot. Teníem moltes coses pendents per contar-nos.

L'endemà, un dels amics va trucar-me per telèfon i em va preguntar "et trobes bé? Ahir estaves molt apagat, molt callat. Tu no ets així. Et passa alguna cosa?". Segon avís.

Va passar sa setmana passada durant una classe de gimnàstica. Em trobava cansat, en feia mal tot el cos i no tenia força. Havia començat a prendre medicació per s'al·lèrgia i feia una setmana que havia passat sa Covid. Pensava que eren efectes secundaris de ses medecines i de sa pandèmia. Vaig comentar-ho a sa professora. Ella ho tenia clar, a part de coses que vaig comentar-li, em va dir que tenia "astènia primaveral". Tercer avís.

Però que dius? Astènia primaveral? Què és això?

Diuen que sa primavera és el temps del renaixement de sa vida: tornen sa llum, sa calor, els colors, sa naturalesa, ses ganes de viure i una renovada energia que impulsa a deixar enrere s'hivern.

Per jo, aquesta explosió de vida resulta difícil d'aparellar amb l'astènia, un terme mèdic que designa sa fatiga física i mental, un estat de feblesa general i de falta d'energia que impedeix desembolicar-se en molts àmbits de sa vida.

Per tant, de sa mateixa manera que moltes persones floreixen a sa primavera, jo som de ses que s'apaguen: em sent més cansat que mai (amb un cansament que no es lleva descansant o dormint); aixecar-me als matins és un acte heroic i s'estat d'abatiment m'acompanya tot es dia.

Aquest estat d'esgotament entre abril i maig es diu astènia primaveral i té un sol avantatge: que passa després d'unes setmanes.

L'astènia primaveral no existeix, diuen alguns metges. Per contra, sa meua metgessa de família diu que existeix, que cada dia veu a sa consulta com augmenten els casos d'esgotament per aquestes dates. Ses pujades de sa temperatura i l'increment de llum provoca alteracions físiques i baixada de s'estat d'ànim.

No em queda clar si l'astènia primaveral existeix o no, però els símptomes físics i mentals són molt reals: cansament, fatiga, somnolència durant el dia, falta d'energia des de primera hora, alteracions del somni, pèrdua d'apetit, irritabilitat, ansietat, tristesa, atordiment, esgotament emocional i falta de concentració.

A vegades produeix unes dècimes de febre, mal de coll, dolors musculars, cefalea i malestar. Sofrir-la és descoratjador perquè, en general, els qui la patim hem d'enfrontar-nos amb sa incomprensió del nostre entorn, inclòs d'alguns metges. Aquesta síndrome es considera un trastorn adaptatiu, perquè es produeix en persones amb dificultat per a assimilar els canvis estacionals.

Ses variacions de pressió atmosfèrica i de llum, es canvi horari i els alts i baixos de ses temperatures alteren el funcionament dels ritmes biològics regulats per sa llum. Amb aquests canvis també es modifiquen els horaris i ses rutines.

Per a evitar que es converteixi en fatiga crònica és convenient anticipar-se activant els hàbits de vida saludables: realitzar exercici diari moderat; alimentar-se de forma equilibrada i mantenir el cos hidratat.

Sa bona notícia és que una vegada passat aquest període d'adaptació, s'augment de llum i sa calor, ajuden a sentir-se molt millor.

Serà veritat? 

El que està clar és una cosa: Haig de posar-me en manera "on" i superar aquest estat ràpidament.

No hay comentarios:

Publicar un comentario