martes, 21 de septiembre de 2021

Viatge a Bizkaia.

Eivissa, 21 de setembre de 2021.

VIATGE A BIZKAIA.

Primer de tot un poc de cultureta. Un poc de geografia. Hem d'actualitzar el que ens van ensenyar a s'escola. Ara mateix Euskadi està formada per Biskaia (capital Bilbao), Gipuzkoa (capital Donostia/San Sebastian) i Araba (capital Vitoria-Gasteiz).

Idò bé, hem anat a passar uns quants dies per Biskaia.

Tot va començar així.

El passat mes d'agost vam conèixer a sa platja de ses Figueretes a unes al·lotes d'Euskadi. Eren molt obertes i tot seguit vam començar a xerrar d'Eivissa i dels llocs que havien visitat. Havien apuntat a una fulla de paper els llocs més importants per veure. Com podeu veure, un munt de tòpics. Però elles s'ho van petejar tot. Unes valentes. Vam dir-lis que ens agradaria anar a Bilbao en un futur i a un paper qualsevol ens van fer un petit llistat de llocs per visitar si algun dia hi anàvem.

La setmana passada, una tarda de diumenge, mirava combinacions d'avions per anar a Bilbao i vaig trobar una bona oferta de vols directes. Dit i fet: Linita ja pots preparar sa maleta que dimarts partim cap a Bizkaia.

Ses nostres amigues ràpidament s'oferiren per venir-nos a recollir a s'aeroport i ens feren una ruta molt completa de llocs a visitar, on menjar, on dormir, etc. Vam tenir molta sort de conèixer aquestes al·lotes. S'han portat de meravella amb naltros. Han estat sempre pendents de qualsevol necessitat i ens han ajudat a fer l'estància molt més agradable.

No és la meua intenció fer un detall complet dels dies que van passar per allí, però per si algun dia algú s'anima, us deix un resum de sa ruta que naltros vam fer.

Mirau ...

Primer de tot he de dir que cada dia que vam estar per allí en vam moure caminant, en bus, metro o tren. No vam conduir per res. Els transports públics són una meravella. Puntuals, nets, nous, barats i amb moltes freqüències. Vaja ... Com a Eivissa.

Dia 1.
Vol directe amb Vueling a Bilbao. Arribada a la nit. Estada a l'Hotel Ercilla. Un clàssic.

Dia 2.
Un passeig pel "Casco Viejo" de Bilbao. "Free tur de les 7 calles" amb finalització al Mercat de La Ribera. Dinar de pinxos al mateix mercat.
Tarda de passeig pel Camp de San Mamés, sa Plaça Moyua i carrer Lopez de Haro fins a un centre comercial. És "La milla de oro" del comerç a la ciutat.
Sopar a qualsevol bar de pinxos del carrer Diputación.

Dia 3:
Part nova de sa ria de Bilbao. Obligat:
- Museu Guggenheim (de l'arquitecte Frank O. Gerhy).
- Escultures "Mamá" (una aranya gegant) i "Puppy" (un canet de flors).
- Ponts: Euskalduna, de Deusto, La Salve, Zubiri.
- Passeig en tramvia per tota la part nova.

A la tarda, ens va recollir sa nostra amiga i vam anar a Mundaka. Vam fer una parada al camí per veure l'ermita de San Juan de Gaztelugatxe. Allí va rodar-se part de la serie "Juego de Tronos".

A Mundaka teníem reserva a l'Hotel El Puerto.
Passeig pel port pesquer fins a l'ermita de Santa Katalina.
Mirar els surfistes a la mar i esperar "la ola". "La ola" surt des de la part esquerra de Mundaka i acaba a la platja de Laida. Les ones poden arribar als 4 metres d'alt i 400 de llarg. Tenen forma de tub i són esperades amb impaciència pels surfistes.
Sopar de truita i cerveseta al Bar Atxurra.

Dia 4.
Des de Mundaka a Guernika en bus. Des d'allí a sa platja de Laida també en bus. Dinar a sa taberna Atxarre.
Si teniu temps heu d'anar fins a sa platja de Laga. Naltros no hi vàrem poder anar.

Dia 5.
Des de Mundaka a Bermeo en bus. Plovia molt.
Teníem previst fer una excursió en barca a Elantxobe, platja de Laga i Cap d'Ogoño. Ho vam cancel·lar.
Ses nostres amigues ens acompanyaren pel poble: Port, barri antic, Bar Etxepe per carregar forces, monument a "La Ola", Església de Santa Maria, Porta de San Juan, mirador, museu Marítim, monument als pescadors "El abuelo" i cafeteria Omago per dinar.

A la tarda ses nostres amigues en van convidar a seguir les curses de traineres des del barco de les autoritats. Es van regalar el seu passe VIP. Fou una experiència fantàstica.

A la nit tornada en bus a Mundaka. Sopar al bar Los Txopos. Heu de provar ses "rabas".

Dia 6.
Des de Mundaka tren a Gernika. Des d'allí bus fins a Lekeitio. Obligat parar a Elanchove i a EA.
El port de Lekeitio és una meravella. No us heu de perdre l'espigó i sa platja.

Dia 7.
Tot el matí a Bermeo. Ens havíem quedat amb ganes de conèixer-ho millor. Plou intermitentment.

A la tarda, avió de tornada a Eivissa.

A l'arribada a Eivissa control de vacunació ràpid i eficient. Mentre esperàvem el bus per tornar a casa, dues coses que a Bizcaia no passaven: a la parada l'indicador dels horaris estava "fuera de servicio" i molts de turistes no van poder pujar al bus per no poder pagar amb targeta de crèdit. Us imaginau? I volem ser una potència turística. Feim plorera!

Per acabar una opinió personal. A Euskadi els polítics ho tenen ben clar i han estat intel·ligents. A poc a poc, en silenci, sense fer remor van granant sempre cap a ca seua. Cada vegada que hi ha eleccions una rodada més i segueixen recollint. En pocs anys han donat un canvi total al país. Es respira qualitat de vida, bones infraestructures i bons serveis. Defensen els seus costums, el seu idioma i la seua terra.

Tot el contrari dels governants de ses Illes Balears que sempre han estat baix les ordres del que digui Madrid. Així no feim país. Així no defensen ses nostres illes. Així ens va!

Animar-vos i feu una escapada a Euskaki. Us encantarà.