domingo, 11 de diciembre de 2022

Viatge a l'Índia. Religions.

Eivissa, 11 de desembre de 2022

VIATGE A L'ÍNDIA. RELIGIONS.

Que l'Índia era un país molt espiritual ho sabia abans d'anar-hi. El que no sabia era que em trobaria amb moltes religions (hinduisme, budisme, sijisme, judaisme, cristianisme o islamisme). Per a totes ses ciutats visitades vaig trobar mestres espirituals, gurús, brahmans, sacerdots o com vulguem dir-lis.

He viatjat per sa regió del Rajasthan i us puc assegurar que a set complicat entendre ses característiques de ses religions més importants.

Faré referència a dues religions i dos llocs que van impactar-me especialment. Durant sa visita als temples i escoltant ses explicacions del guia o de ses autoguies, no entenia res de la seua filosofia. Ara, a casa, he buscat informació i s'ha fet un poc de llum.

JAINISME.

Va quedar-me gravat des del principi al temple de Ranakpur: el jainisme rebutja qualsevol classe de violència. A més, els seus monjos han de complir alguns preceptes rellevants: rectitud, castedat i sa renuncia a ses coses i ses persones.

És una religió que no practica el culte a ningun Déu. Els que la practiquen dirigeixen els seus esforços cap a la consecució d'un estat diví, de alliberació i d'il·luminació màxima (moksha).

Els jainistes practiquen el vegetarisme estricte (no poden fer ningun acte de violència contra cap ser viu), van vestits amb robes de color blanc, fan meditació i han de fer peregrinació a algun dels seus temples.

Jo vaig visitar el temple de Ranakpur, a mig camí entre les ciutats de Jodhpur i Jaipur. Construït amb marbre blanc, disposa de quatre capelles, espais oberts plens de columnes tallades i on podem comptar unes vuitanta cúpules.

Vaig trobar una sala principal d'oració fortament vigilada (no està permès s'entrada si no ets hindú) i dues campanes enormes (supòs per donar harmonia i so a les cerimònies).

Per entrar al temple, ses normes són estrictes: descalç, no vaig poder entrar cap beguda (ni aigua) i obligat guardar silenci durant tot el temps. Hi havia vigilants per tot arreu.

A l'interior del temple vaig sentir una increïble pau admirant aquell lloc.Veneren als elefants, de fet hi ha diverses figures d'elefants de marbre (diuen que si passes per davall d'una, tindràs sort), també vaig trobar figures de budes meditant, precioses talles i moltes històries comptades a ses parets.

El temple estava ple de persones granant (ja sabeu, no hem de fonyar ningun ser viu per petit que sigui). Quan vaig anar-hi el temple estava buit de turistes. Amb tot el nostre grup, vaig fer sa visita en perfecta harmonia, en silenci i amb respecte. Vaig buscar un lloc apartat i pogué disfrutar d'uns moments de pau. Donaven ganes de resar. A quin Déu era el menys important. Tots són iguals? Segurament. Totes ses religions persegueixen coses semblants.







SIJISME.

Qui són els sikhs? Volia entendre qui eren els seguidors d'aquesta religió a l'Índia, la novena religió més important del món pel nombre de fidels.

Els temples sikhs es diuen gurdwaras. Jo vaig visitar el Gurdwara Bangla Sanib, a Delhi. Vaig quedar meravellat de sa fe i vida religiosa dels fidels, de ses activitats pels més petits, de ses ajudes i solidaritat amb qui més ho necessita i amb s'allotjament dels peregrins.

Els sikhs creuen amb un Déu únic i bàsicament amb els preceptes escrits a un llibre sagrat. A s'entrada dels temples sikhs sempre trobareu una còpia del llibre a un lloc privilegiat i que tots els fidels li mostren devoció.

A més, els sikhs compleixen una sèrie de normes: porten el cabell llarg, sense tallar i que recullen amb uns turbants al cap; van vestits de roba blanca; porten una pinta petita de madera per recollir-se els cabells; porten sa roba interior de cotó i porten una petita daga per autodefensa.

El Gurdwara Bangla Sahib, a Delhi, és preciós i està ple de gent. És fàcil de reconèixer per la seua cúpula daurada i ses parets de marbre blanc. És espectacular: portes decorades, sostres daurats, llums als sostres, espais molt amples pels fidels, peregrins i visitants, marbres blancs i decoració molt treballada. S'aigua del pou és considerada com medicinal i molta gent acudeix a provar-la.

Jo no vaig entendre molt bé totes ses explicacions que ens van donar sobre sa religió dels sikhs, però sí que estic d'acord amb molts dels preceptes que tenen i no estaria malament que tothom ho aplicàs a aquest món que vivim: hem d'entendre i practicar sa igualtat entre totes ses races independentment del color de sa pell, edat, religió o gènere; hem de valorar i respectar els bons ideals: sa compassió, s'alegria, sa humilitat i s'amor; hem d'eliminar els mals dolents com sa luxúria, s'ira, sa cobdícia i els egoismes.

Crec que són valors bàsics. Els positius els hem de millorar i els negatius hem d'intentar eliminar-los de ses nostres vides. Els sikhs alguna cosa han fet: els he vist tranquils, pacients, tolerants i pacífics; practiquen el servei desinteressat i intenten construir una vida el millor possible.

Vaig tenir s'oportunitat de visitar una de les cuines on molts de voluntaris, desinteressadament, preparen menjar pels més necessitats. Fou impressionant: veure com sa gent espera els torns dels menjars, sa cuina, ses enormes olles per cuinar, sa preparació del seu pa per menjar i els voluntaris ajudant en tot.

Sa visita al temple Gurdwara Bangla Sahib fou breu però intensa. No la oblidaré mai. Per un lloc tenia pena per sa pobresa que veia i, per altra banda, sentia una immensa admiració pels que de forma desinteressada ajudaven als altres.

Quan viatges a un país tan complex com l'Índia al final has de quedar-te amb aquest caràcter de la seua gent: molt religiosos, molt solidaris i m'atreviria a dir, que també plens d'una immensa pau.

Tenim molt per aprendre.






Ara sí. Aquesta és s'última entrada al blog contant coses del viatge a l'Índia. Ja us he donat massa sa tabarra amb el tema.

El que si vull dir és que m'ha encantat el viatge. No sé si tindre oportunitat de tornar-hi. El que està clar és que he vist llocs impressionants, he viscut noves experiències, he tingut uns companys de viatge simplement meravellosos i m'ho he passat molt bé.

Índia, fins aviat.


No hay comentarios:

Publicar un comentario